Prenumerera på inlägg via RSS:

Är vågen tillförlitlig?

image

Det verkar som om många av oss med viktproblem har ett komplicerat förhållande till vågen. Några av oss väger sig dagligen, medan andra inte vågat ställa sig på den på många år.

Jag har vägt mig nästan varje dag sedan jag var tonåring. Jag väger mig varje dag efter att jag kissat, men innan jag ätit frukost. Min vikt varierar från dag till dag. Det beror oftast på vätskebalansen i kroppen.  Det är många faktorer som påverkar den dagsaktuella vikten:

  • Salt mat- binder vatten och ger ett plus på vågen någon dag.
  • Kolhydratrik kost-binder också vatten. När jag åt LCHF med lite mindre fusk än nu, skiljde det ca ett kilo mellan dagar då jag åt kolhydrater eller inte.
  • Träning – om jag har träningsvärk går vågen tillfälligt upp.
  • Matmängd – om jag ätit mycket på kvällen innan, på en fest till exempel- kan jag räkna med att vågen visar lite mer.
  • Hormoner – påverkar många kvinnor som samlar vätska en gång per månad, men jag har inte sett något sådant samband hos mig.

Kanske har du hittat andra orsaker till en tillfällig viktuppgång.

Självklart ger inte vågen ett perfekt mått på vad som har hänt med kroppen. Den ger bara en vägledning om det går åt rätt håll eller inte. Ett måttband visar mycket tydligare var på kroppen man har minskat eller ökat omfång.

Det finns alltid ett måttband med i min packning när jag är på semester. Jag vill inte bära hem massa extra vikt i form av fett på min mage. Det är där fettet fortast samlas på mig. När jag mäter mig gör jag det alltid med avslappnad mage och på det ställe där jag är som störst för att jag vill minska på felmarginaler när jag mäter. Min midja har varit obefintlig och därför har jag inte kunnat mäta någon midja. Om jag skulle dra in magen när jag mäter mig, skulle jag riskera att få olika mått beroende på hur mycket jag orkar dra in magen.

Kläder ger även de, en bra bild av vad som händer med kroppen. Byxor med resår är ingen bra guide, men ett par byxor eller en kjol med linning avslöjar snabbt om man fått i sig lite för mycket kalorier eller om man lyckats minska på sitt intag.

Man kan även märka förändringar i form av förbättrad eller försämrad kondition. Ibland är det intressant att ta tid på en sträcka som man normalt sett går eller springer. Orkar man längre och längre sträckor. På mitt jobb går jag mycket i trappor. Jag märker stor skillnad när jag gått uppför en trappa. Det går mycket lättare nu.

På de suddiga bilderna – på grund av för dåligt ljus framför min helfigursspegel- ser ni mig i en klänning som jag köpte i fredags. Det är storlek 40. För mig är det helt otroligt. Det är många år sedan jag kom i ett plagg i storlek 40. De senaste åren har jag varit hänvisad till XL -storlekar. Även om jag vet att det kan skilja mycket mellan olika märken och modeller är jag ändå glad. Många gånger har jag inte ens kommit i den största storleken.

Vågen är ett bra komplement till andra sätt att se vad som händer med kroppen vid en kostförändring, men den säger inte allt. Man måste även hitta andra sätt att se resultat.

Startvikt: 81.3 kg
Förra veckans vikt: 70.8 kg
Veckans vikt: 70.6 kg
Veckans viktminskning: -0.2 kg
Total viktminskning: -10.7 kg

Nu har jag fem hekto kvar till min lägsta vikt innan jul, 7 hekto för att väga under sjuttio och 2,6 kg för att ligga på ett BMI under 25.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>