Prenumerera på inlägg via RSS:

Att fortsätta när det känns motigt

Det är lätt att hitta motivation till att gå ner i vikt när vågen visar bra resultat. Det är svårare när man drabbas av sjukdom, vardagsmåsten hopar sig eller när vågen inte rör sig ens ett hekto ner.

För mig gick det väldigt bra i början och under de två första månaderna gick jag ner varje vecka. De två näst följande månaderna gick jag ner i vikt varannan vecka och stod stilla varannan. Sedan följde tre månader av i princip stillastående. Den sista av dessa tre månader var väldigt jobbig. Men alternativet att ge upp har aldrig funnits.

Jag har använt mig av flera olika sätt att tänka för att motivera mig att fortsätta fastän februari månad kändes väldigt motig rent viktmässigt.

  • Det viktigaste är att jag vet att jag kan. Jag har klarat det två gånger förut. Då är det klart att jag klarar det nu.
  • Mina första 10 kilo var de viktigaste att bli av med. De var borta när jag hamnade på min platå. När vågen stod stilla tänkte jag på positiva förändringar med kroppen. Det är en stor skillnad i ork. På yogan insåg jag att magen inte tog emot i övningar där man böjer sig. Jag märker stor skillnad på kläder och har fått gå ner flera storlekar.
  • Jag har inte satt upp någon tidsgräns för när jag ska nå min målvikt. Det har gjort att jag inte har behövt bli besviken och känna ett misslyckande när jag passerat ett visst datum.
  • Jag var redan från början inställd på att viktminskningen periodvis skulle stanna av och att det skulle kännas motigt. Jag hade bestämt mig för att jag skulle klara det.
  • Jag har vissa dagar då allt går jättelätt och där jag utan problem kan se kakor och godis utan att bli sugen. Andra dagar är det svårare. Ibland vill jag äta till exempel en kaka och då gör jag det. Inland hoppar de liksom in i munnen av sig själva utan att jag riktigt förstår hur det går till. Oavsett anledning är jag väldigt förlåtande mot mig själv. Jag får aldrig dåligt samvete när jag äter fel. Jag får dåligt samvete när mitt agerande påverkar min omgivning på ett negativt sätt. Om jag äter fel påverkar det bara mig själv. Jag försöker inte straffa mig själv genom att förbjuda mig att äta igen.
  • När jag har ätit helt fel börjar jag om på en gång. Jag väntar inte till nästa måndag eller nästa månadsskifte. Så fort som möjligt försöker jag börja äta rätt igen.
  • Visst är det tungt när vågen står stilla vecka efter vecka. Man kan välja att fortsätta eller ge upp. Vad skulle ha hänt om jag hade gett upp? Mina kilo skulle säkert börja smyga på igen. Det skulle ta ännu längre tid innan jag når en hälsosam vikt. Det kommer aldrig att vara lätt att gå ner i vikt. Det kommer inte att dyka upp ett perfekt tillfälle då jag har hur mycket tid som helst till motion och att laga nyttig mat. I mitt liv kommer jag alltid att hamna i situationer där jag blir frestad. Jag måste lära mig hantera detta.

När resultaten uteblir och motivationen tryter får man tänka på vad man redan uppnått, vad man vill uppnå och sätta tillit i att man faktiskt kan.

  1. Det låter som att du har en mycket sund instälnning till detta med viktnedgång. Och just detta att du VET att du kan-du har lyckats tidigare. Men visst är det så att det är mycket lättare när det går nedåt, än när det är en platå. Då är det bra att skriva av sig tycker jag :) Lycka till i fortsättningen-jag kommer följa dig. Jag har liknande instälnning till viknedgång som du (har lyckats 2ggr tidigare, efter graviditeter). Och nu är det strax dax att starta igen.
    Så pepp till dig, håll i dina goda vanor!!

    Svara

    • Tack för dina snälla ord! Det hjälper otroligt mycket att tänka/veta att man kan. Min andra viktminskningsresa var efter min sista graviditet. Men tre småbarn var det nödvändigt att inte bära på massa övervikt, annars hade jag inte orkat.
      Lycka till med nummer tre och med den stundande viktminskningen.
      Vi får peppa varandra!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>