Prenumerera på inlägg via RSS:

Nyårslöftet

image
Bild från morgonpromenad mellan buss och jobb.

Nu är det högsäsong för gym och olika typer av bantningsprodukter. På nyheterna i måndags sa de att det vanligaste nyårslöftet är att börja träna, men att ytterst få lyckas hålla det -ca 10% klarar det. Väldigt många som investerar i ett årskort på gymet har det sedan liggandes som ett ständigt dåligt samvete.

Många gånger beror ”misslyckade” träningsambitioner och avbrutna dieter på för högt uppsatta mål. Det är lätt att sitta hemma i soffan, planera och vara övertygad om att man klarar det. Då är det lätt hänt att man glömmer bort att det lurar faror i form av förkylningar, övertidsarbete, föräldramöten, fester eller något annat som kan störa de ambitioner man har kring kost och motion.

Det mesta av min motion får jag genom vardagsmotion med promenader mellan bussen och jobbet. Dessutom går jag mycket på jobbet och kommer på det sättet upp i ca 10 000 steg per dag – om jag inte tar bilen istället för bussen. Min träning består av yoga en gång per vecka, ett joggingpass per vecka – oftast på lördagsmorgnar – och en långpromenad då och då. När kvällarna blir ljusare räknar jag med att byta ut långpromenaderna mot löpning.

När det gäller kosten kör jag en blandning av alla möjliga olika metoder där jag ibland är halvslarvig och ibland halvduktig. December präglades av ”Bettan Halvslarvig”. Nu har ”Bettan Halvduktig” övertaget.

Självklart ska man ha mål och ambitioner, men det gäller att sätta realistiska mål. Man måste hitta något som fungerar även när vardagen kör ihop sig.

image

Bettan Halvduktig” har till exempel inte tagit någon Plopp som kollegan med skrivbordet bredvid ställt fram. Det är samma kollega som frikostigt bjöd på skumtomtar i december och som ”Bettan Halvslarvig” inte kunde motstå.

  1. Tack vad roligt att höra! :) Okej, ja jag har funderat på att också skaffa medicin för migränattackerna har bara blivit värre. Ska ta och kolla upp det, tack så mycket för tipset :)

    Ha det bra, kram

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>