Prenumerera på inlägg via RSS:

Vatten och knäckebröd

När man vill gå ner i vikt måste man göra förändringar när det gäller kost och/eller motion. På något sätt måste man hitta ett sätt där kaloriintaget är mindre än det man förbrukar. Man kan antingen minska intaget och/eller öka förbrukningen genom motion. En kombination av dessa är naturligtvis bra. Att enbart gå ner i vikt genom att motionera mer – utan att göra förändringar i kosten – är svårt.

Vilka förändringar i kosten ska man göra? Vilken diet är bäst? Ja, det kan jag inte svara på. Det finns många olika dieter och minst lika många olika förespråkare för dessa.

Jag har istället valt att gå min egen väg och göra de förändringar som jag klarar av att hålla. Häromdagen skrev jag att jag sällan dricker något som innehåller kalorier.

Ett annat val jag har gjort är att sällan -i princip aldrig- äter mjukt bröd. När jag åt enligt ”LCHF – med-fusk- metoden” åt jag inte heller knäckebröd. Det saknade jag och därför äter jag nu oftast knäckebröd till frukost.

Min familj är tokig i pågen-limpa. Lite skämtsamt kan man säga att den bara innehåller luft. Det stämmer visserligen att den inte innehåller så mycket näring och inte heller mättar så bra, men den innehåller många kalorier. Enligt appen Lifesum -min kaloriräknarapp- innehåller en skiva pågenlimpa ca 120 kcal medan en skiva falurut -mitt favoritknäcke – innehållet 40 kcal. Genom att välja knäckebröd istället för sötlimpa besparar jag min kropp många onödiga kalorier på ett år.

image

Att bestämma mig för att inte smaka godis om det står en skål med godis framme kräver mycket vilja från min sida. De flesta gångerna faller jag dit. Att i huvudsak dricka vatten och att välja hårt bröd istället för mjukt är ingen uppoffring från min sida. Dessa val är enkla för mig. Vilka val tycker du är lätta?

image

Ju fler lätta val man hittar, desto lättare går viktminskningen och desto lättare går det sedan att bibehålla den nya -lägre – vikten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>